Домашни франзели - Homemade French Baguettes

 Идеята да направя тези франзели дойде съвсем спонтанно и неочаквано и за самата мен. А може би и защото много харесвам франзели и честичко купувам  за брускети и малки  хапчици. Имах идеята да направя пица. Винаги обаче от тестото ми остава и реших да оформя на хлебче, което да изпека след пицата. А и да има време да втаса. За" Маргарита" винаги имам продукти, но ми се искаше нещо с гъби и сирена- а имах само два вида, липсваха гъби и така тестото се заформи на франзели-багети. Всъщност франзелите не са точно вид хляб, а обикновен хляб с тази форма. Думата "baguette" означава пръчка, палка. На франзелите се гледа като нещо типично за Франция.Писмени сведения за дълги и  тънки хлябове се появяват от средата на осемнадесети век и от деветнадесети век. Някои са били много по-дълги , отколкото е днешната франзела- шест фута , които изглеждали като железни лостове. 
Въздушността и хрупкавата коричка са другото характерно нещо, освен издължената форма. Тя се постига с добро втасване и с печене в предварително загрята фурна на 200 градуса. Друго много важно условие е да има наличие на пара по време на печенето. Това не е никак сложно. Както и правенето на самия хляб. Щом аз се справих ще можете и вие.
 
 Тестото ми е съвсем обикновено хлебно тесто. Квасът ми още не е готов, нямах прясна мая и използвах сухата на д-р Йоткер.От нея винаги имам подръка. Тъй като обаче нямам специални  форми за печене на франзели(виждала  съм в различни сайтове да предлагат и съм си казвала, че като си купя непременно ще правя франзели поне един месец :))) Не исках да рискувам тестото да добие форма на плосък хляб или да разчитам на  случайността да се оформи както съм го сложила на фитил в тавата и си направих импровизирани легла за отделните франзелки от хартия. Повече от доволна съм от резултата- беше сполучливо хрумване. Това го прилагам при печенето на едно и също тесто с различни плънки, според желанията на фемилито. в една и съща тава едновременно. Там обаче оформям квадрати или правоъгълници, а сега.....нещо като улеи-удобни легълца за втасване и печене -вижте по-долу.



Едно пакетче суха мая от 7 гр е достатъчно за 500 гр брашно. Винаги пресявам 400 гр брашно в купата, смесвам с каквото трябва и съм си наумила и малко по-малко добавям около 100 грама от брашното докато замесвам.

Продукти:

* 400 + 100 гр пресято брашно
* 7 грама суха мая
* 300 мл -или около топла вода
* 2 с.л мед
* 1 ч.л. сол
 * 2-3 с.л. олио
* в случая използвах малко овесени ядки
* малко сушен розмарин в две от хлебчетата-дъщеря ми го обожава в хляб и питки

Вероятно не са типичните франзели, но ние обичаме по повърхността на хляба да се вижда брашно и разни поръски.Ако искате вие ги заменете или премахнете.


 

Приготвяне:

1. В купа-по-голяма и удобна за месене пресях 400 грама брашно. Добавих солта и маята. Разбърках с пръсти и оформих кладенче. Разтворих меда в топлата вода и изсипах в средата.Добавих олиото и започнах да разбърквам, като увличам още брашно. Когато се оформи тестото, но беше все още лепкаво с добавяне на още брашно и месене оформих една мека, но не лепнеща топка.  Извадих от купата и на набрашнен плот месих около 10- тина минути. Оставих да втаса, покрито с  фолио. Около 40 минути на топло.****
2. След като тестото удвои обема си го разделих  на 3 части и оформих на фитили, които  разположих в леко поръсени с брашно легла от сгъната хартия. Поръсих и франзелките с брашно. С ножица направих нарезите по диагонал. Покрих със свежо фолио и оставих за около час на топло.


 3.След около 30 минути включих фурната на 200 градуса. На моята и трябват около 20 минути.



Ето как франзелите са се разположили удобно и са запълнили легълцата.Готови за получаване на хрупкава коричка.
4. След като са удвоили обема си както на снимката по-горе и фурната е достигнала 200 градуса  се отстранява фолиото и тавата се поставя във фурната на 1/3 от височината- това е първия етаж. Най-отдолу се поставя тава, в която изсипвате ледена вода. Затваряте фурната и печете до хрупкава, добре позлатила се коричка.Около 20-30 минути.


**** На снимката виждате 4 франзели а това е защото ми се видя малко, замесих веднага още едно тесто и от него направих още една багета и един голям кръгъл хляб. Рецептата е същата.В него добавих розмарин.

Ето го и него.


 Много им се радвам на тези франзелки и когато квасът се получи непременно ще си направя пак.




Утре ще ви покажа с какво намазахме тези филийки.

А вие, ако като мен сте отлагали да приготвите франзели заради форма или по друга причина, не отлагайте повече.


Коментари

  1. Прекрасни франзелки си опекла, Бети! И коричката им е супер, ммм! :)
    Това с нагънатата хартия е голямо улеснение, да, но понякога тестото така се раздува, че единствената й функция е да не позволи да се слепят отделните багетки. Затова, имам едни малки дървени ... точилки да ги нарека, та като сложа тях в гънките на хартията, успявам да държа на прилично разстояние хлебчетата. Така искат, не искат бухват само нагоре ;) А онези форми на дупки, специалните за франзелки, са ми легнали и на мен отдавна на сърцето.
    Спорна и усмихната нова седмица ти желая, Бети! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  2. Ами и това е страхотна идея, Ирма! Ще трябва да пригодя и аз нещо като точилчици от дърво за целта. Моите добре се оформиха. Даже оригиналните форми, не са ми чак толкова голям блян към момента. Но ако попадна на добра оферта ще ти пиша. Хубавото при тях е, че се нагряват и стените отстрани, и спомагат за доброто опичане на багетите. Не са направени току така :))

    ОтговорИзтриване
  3. Супер си ги строила багетките,Бети!Усещам голяма емоция от резултата,значи са наистина не само красиви,но и много запомнящи се на вкус!С мека,вкусна сърцевина и хрупкава коричка!Чакам да видя какво пастетче си им приготвила от сирената :) .Прегръдка и хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси, изобщо не използвах сирената, но похапнахме сладко с друго мазило :)

      Изтриване
  4. Чудесен загар Бети ... представям си удоволствието от хапрането на топла франзела с хрупкава коричка :)
    И аз съм правила с мая, но с квас не съм и да знаеш че ще чакам с нетърпение публикацията ти на печивото с квас! Все ми се струва че това с кваса е трудно изпълним процес :(
    Чудесна публикация ... много полезна за тези които обичат да си пекат домашен хляб!
    Поздрави и спорна нова седмица Бети!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, наистина е голямо удоволствие, на мен като че ли ми харесва леко охладени. А домашния квас напредва, чакам го тия дни и непременно ще споделя. Не е сложно- никак.
      Благодаря ти!

      Изтриване
  5. Чудни франзелки....Никога не съм правила и аз с квас-ще следя тук.
    Приятна вечер,Бети!

    ОтговорИзтриване
  6. Бети, чуднички са... Идвам с някаква разядка и ти предлагам дружно да делим. :)
    Поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Те свършиха, Гери, аз докато пиша. Но скоро пак ще правя:))

      Изтриване
  7. Прекрасна коричка, Бети :)
    Това е най-вкусното на багетите!
    Усмихната седмица от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Най-обичам коричката!
      Усмивки и на теб, Дани!

      Изтриване
  8. Невероятни са станали, Бети! Истинско вкусно изкушение! Прегръдка! :)

    ОтговорИзтриване
  9. Как само изглеждат тези франзелки! Много идейна хитринка за леглото от хартия! А защо досега не съм се сещала да заменя захарта с мед в тестото? Голямо благодаря :)
    Хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз сменям захарта, където видя възможност, Натали. Радвам се, че ти допада!
      Усмивки!

      Изтриване
  10. Ти си една прекрасница! Великолепни домашни франзели! Снимките ти са такива, че просто усещаш уханието. А това е уханието на домашния уют. Бети, поклон мила.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Йоли, много си мила! Благодаря ти сърдечно!

      Изтриване
  11. Днес ходих до хлебарницата и се прибрах с такава френска багета! Да знаех, че си месила, при теб щях да дойда! Толкова красиви и апетитни, Бети! Майсторка си!
    Прегръдки и усмихната седмица :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тики, благодаря за комплимента!
      Прегръдки!

      Изтриване
  12. Обичам домашно замесен хляб под всякаква форма, а твоите франзелки са чудесни, Бети! Снимките, пак фантастични! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че ти харесват, Снежи!
      Благодаря ти!

      Изтриване
  13. Никак няма да отлагам, само да ми остане време:) Невероятни са станали!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Траянче, много са хубави и всъщност са много бързи. Само едното месене е кратко, а те докато си почиват на топло сума работи могат да се свършат :)

      Благодаря ти!

      Изтриване
  14. Анонименянуари 14, 2014

    Страхотни франзели и представяне:-) няма как да не му потекат лигите на човек ...
    А може ли малко разяснение , как да си направим домашен квас?
    Благодаря предварително. Мария

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мария, когато завърши целия процес, непременно ще замеся нещо с него и ще го напиша тук. Благодаря за интереса и хубавите думи!

      Изтриване
  15. Бети, така обичам хлебчета - мекички, с хрупкава коричка ... А твоите франзели са просто великолепни! А за снимките какво да кажа ... направо да се пресегне човек и да пъхне ръка в екрана!
    Искрени поздравления!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Албенче, това е голям проблем за сега. С голямо нетърпение очаквам измислянето на телепортирането. И на мен толкова неща ми се иска през екрана...:))

      Благодаря ти!

      Изтриване
  16. Олеле, Бети, ако не беше вечерно време щях да запретна ръкави. такива франзелки си изпекла, че имах чувството, че се разхождам в някоя френска пекарна и ухае на топъл хляб. Размечтах се!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, благодаря ти!
      Може би заради месала, който на е повече години от мен и е тъкан от баба ми.
      А ти каквато си пъргавелка, колко му е да замесиш едни франзели :))

      Изтриване
  17. Бети, след тези снимки, как човек да се откаже от насъщния?;) Просто неустоими са!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, Марти! То и затова е насъщен- няма да се отказваме! Просто ще избираме брашната :))

      Изтриване
  18. Бети, разкошни са с тази златна, хрупкава коричка и мека сърцевина! Ухае на домашен уют! А и хрумката са разделянето чрез хартията за печене е полезна!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се Тилия, че ти харесва!
      Благодаря ти за сърдечните думи!

      Изтриване
  19. Прекрасен загар са добили, Бети! Трябва да опитам, да им спретна легълца, да ги изпека с вода...

    ОтговорИзтриване
  20. Страхотни багети! Ние много обичаме и мисля съвсем скоро да се възползвам от рецептата ти! Не знам дали ще ги докарам толкова красиви, обаче... :))
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  21. Никога до сега не съм правила домашен хляб или питки, но да си призная с тази страхотна рецепта, първите ми багети станаха много вкусни. Пак ще ги направя. Благадаря ти Бети !

    ОтговорИзтриване
  22. Анонименюни 06, 2016

    Здравейте,мога ли да попитам дали фурната трябва да е с вентилатор или без за изпичането на франзелите.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, без обдухване е печенето. Задължително обаче е да поставите тава с вода на дъното на фурната, както съм описала. И втасалите франзели да се поставят в загрята фурна.

      Изтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни